måndag 13 augusti 2012

Fröbaguetter


Måndag och ny vecka. Det blev en händelserik början på dagen, för samtidigt som vi skulle åka till dagis, upptäckte jag att mina bilnycklar låg i tvättmaskinen. Inte att rekommendera...
Hursomhelst, en ny vecka innebär också en ny veckomatlista. På menyn idag stod färsk fettuccine & tomatsås med grekisk touch. Till det serverades nybakade fröbaguetter. 
Receptet till bröden hittade jag i Expressens helgbilaga Leva & bo och de var såå goda!

Fröbaguetter, 4 st.
50 g jäst
6 dl vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt (jag tog halva mängden)
1 msk honung (blev kanske 1,5 msk...)
2 dl fint rågmjöl
ca 11 dl vetemjöl special
vallmo- & sesamfrön till garnering

Smula jästen i en skål, värm vattnet till 37 grader och häll över jästen.
Blanda i olivolja, salt, honung, rågmjöl och det mesta av vetemjölet. Arbeta ca 10 min i maskin. Degen ska vara kladdig!
Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.
Stjälp ut på väl mjölat bakbord & vik degen en gång över sig själv så att båda sidor blir mjölade. 
Dra ut degen till en rektangel, dela i fyra delar och vrid till längder lika långa som plåten.
Lägg bröden på bakpappersklädd plåt, pensla med vatten och strö på vallmo- & sesamfrön.
Låt jäsa övertäckta i 30 minuter. Värm ugnen till 225 grader och grädda på mittersta falsen i ca 15 minuter.






4 kommentarer:

  1. Haha jobbigt med bilnyckel, klarade den en tur i tvättmaskinen?! Vad goda de lät, blir att spara detta recept till en dag med lite mer tid!! Kram

    SvaraRadera
  2. Lyx med nybakat!
    Önskar jag hade dina kunskaper i köket! <3
    KRAM

    SvaraRadera
  3. De ser väldigt goda ut, ska spara receptet. Kram

    SvaraRadera