söndag 3 juni 2012

Rabarbersaft


Försommarens godaste dryck är utan tvekan denna enkla, hemgjorda rabarbersaft. Kylskåpskall med några isbitar i, försvinner den väääldigt fort! Receptet fanns med i senaste numret av Allt i Hemmet och vi har snart druckit upp de sista dropparna av omgång två. 


Till tre liter, behövs följande:
1 kg rabarber
1,5 liter vatten
4,5 dl socker
Citron
Färska rödbetor


Skär rabarbern (oskalad) i cm-långa bitar, koka med vattnet i ca 15 minuter. Rör inte, då kan saften bli grumlig.
Sila ner vätskan i en kastrull, släng rabarberresterna.
Koka upp saften med socker och saft från en citron, låt svalna.
Skölj och skala rödbetorna, låt dra i saften tills färgen är härligt röd. Ta upp rödbetorna.
Häll upp saften i fina flaskor, förvara svalt.
Saften smakar som sagt bäst kylskåpskall, spädes 1:1.



6 kommentarer:

  1. Mmm, vad gott det låter! :-)

    Tack för din kommentar! Jag hoppas att det kommer att kännas roligare att blogga nu! :-)

    STORT GRATTIS till din lilla bebis i magen! Vad roligt!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid trott att det varit så svårt att göra saft, men detta låter ju som något som jag också borde klara av att göra!! Kram Sofie

    SvaraRadera
  3. Låter supergott! Det ska jag testa. Ha en bra måndag. Kram från Sandra

    SvaraRadera
  4. Låter verkligen supergott!vi har inga rabarber själva hemma.men jag brukar alltid sno åt mig ett gäng hemma hos mina paranteser.Rabarberpaj är en stor favorit!
    Hoppas ni får en härlig dag!
    O du?TACK för de fina orden senast!GLAD jag blev!KRAM

    SvaraRadera
  5. Vart tog min kommentar vägen??

    SvaraRadera