onsdag 5 juni 2013

Rabarber- & hallonpaj


För några dagar sedan gjorde jag en smulpaj med rabarber och hallon, mums! Somriga smaker, toppade med pajsmulor, är ju himmelskt gott. De kan varieras i det oändliga med säsongens bär och frukter, allra helst från den egna trädgården. Alla har vi nog våra egna favoritrecept på smuldegen, jag gillar den bäst med kokos, havregryn och så riktigt smör. Hur vill du ha din smulpaj?

Rabarber- & hallonpaj
Rabarber
Hallon (frysta fungerar finfint)
1 dl socker
2 msk maizena

200 g smör
1,5 dl socker
2,5 dl mjöl
1,5 dl kokos
1,5 dl havregryn

Sätt ugnen på 200 grader. Fyll en smord form med rabarber och hallon. Strö över socker och maizena, blanda runt.
Gör smuldegen & lägg över frukten. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. 

Solen strålar från en blå himmel och om en stund ska barnen få doppa tårna i en zinkbalja med vatten. Men först blir det melonmellis.

Njut din dag!

4 kommentarer:

  1. Jäklar vad gott!! Blev så sugen nu!

    SvaraRadera
  2. mums så gott det lät, jag är inte jätte förtjust i rabarberpaj men med hallon så lät det genast mycket godare! kram

    SvaraRadera
  3. Grattis du är en av vinnarna i GB-tävlingen! Maila mig din adress så kommer glasscheckar hem i början av nästa vecka :D
    fika_med(at)hotmail(punkt)com

    Så smarrig den här pajen såg ut förresten, mmmm!

    SvaraRadera